Wednesday, December 8, 2010

pengajaran yang bermakna......


Hari ni aku dapat satu lagi pengajaran yang bermakna dalam hidup aku.
Macam biasa, aku selalu balik jalan kaki ke kolej dari tempat internship aku...
tapi ari ni hari pertama aku balik dengan van yang disediakan oleh pihak IMREC.
bila aku balik aku orang yang last skali pakcik van tu hantaq.
sbbnya aku sorang saja laki and kolej aku pon agak jauh dari yang lain.

alkisahnya, bila semua bebudak dah di hantar balik and tinggal aku sorang dalam van tuh
pakcik tu pon buka mulut nak sembang (tadi takmau sembang, konon malu la sbb ada pompuan kot).....
"adik nanti pakcik singgah nak ambik cleaner2 yang tunggu kat bus stop tadi ya".....
dalam hati aku;" eh?. cleaner ??Ya Allah malunya nnti orang tengok diorang ingat aku pon cleaner, muka ensem camni leh jadi cleaner"...huhu....aku tanya pakcik tu.." pakcik ni selain keja amik ngan antar kitaorang ni pakcik ada amik tender cleaner kat utm ka?"......

pakcik tu cakap;" pakcik ni pekerja biasa ja, macam-macam pakcik kerja, hidup kat johor ni bukan senang dik, taraf hidup tinggi"......erm,......pastu pakcik tu hentikan van dia kat depan bus stop..
ada 3 orang pekerja cleaner, budak lagi rasanya baru sekolah menengah......."adik tengokla tuh, budak-budak ni pakcik kasi diorang kerja bukan apa sebab pakcik kesian kat diorang,..diorang datang kat pakcik nak mintak kerja, pakcik kasi diorang kerja, sementara cuti sekolah ni"......

erm...budak2 sekolah pun pandai hidup berdikari....diorang tak penah rasa malu jadi cleaner semata2 nak cari duit....tapi kalau aku??...sanggup ka???....kengkadang kita ni slalu pandang rendah kat orang lain....pastu hidup pon tak penah nak bersyukur....bila kita rasa susah kita tak tahu yang ada orang yang lebih susah dari kita...tetiba terfikir, orang yang kerja tak seberapa, yang kita tak penah ambil peduli pun kengkadang mempunyai nilai yang lebih tinggi dalam diri diorang yang kengkadang susah nak jumpa dalam diri orang yang mempunyai taraf yang lebih tinggi......

2 comments:

  1. weyh ko...malu ke???aku penah je naik bus makcik cleaner time fes yer...malu???peer pressure je sume tuh...huhuhuhuhu

    ReplyDelete
  2. tu la....taktaula perasaan time tu...rasa agak malu....tapi pas tu mmg insaf gila....aku rasa besalah gila...kengkadang diorang ni lagi better daripada kita...huhu

    ReplyDelete