Sunday, January 2, 2011

Tanjung Piai, Johor..a nice place to visit....

baru-baru ni aku dan kengkawan aku pergi bersiar-siar di Tanjung Piai, Pontian..mula-mula tak rancang pun, just pergi sebab kawan aku ajak, lagipun teringin jugak nak tengok camnelah keadaan tanjung piai tu sebab tak penah pergi pon walaupun dah lepak johor 3 tahun....Alkisahnya, lepas zohor kami pun bertolak dari utm menaiki kereta kawan aku, bayangkan 6 orang sumbat dalam satu kereta....badan semua pun boleh tahan..hehe..termasuklah aku, tapi seb bek lah aku duk depan...kalau tak terpaksalah aku 'memaksakan' diri aku berhimpit-himpitan dengan diorang (girls) yang kat blakang...hehe..

masa dalam perjalanan, hujan semakin lama semakin lebat...muka masing2 dalam keta semua dah menunjukkan tanda2 kekecewaan....tapi, takpela kami gerak jugak hingga sampailah ke tempat nak dituju...sampai je hujan pun dah mulai reda skit..jadi kami pun tunggulah kat depan kaunter tiket tu sampai hujan surut....alhamdulillah hujan pon makin reda, so kami pon apa lagi explore la tempat tu...tak sangka plak kat pontian ada tempat macam ni...hehe...tanjung piai ni sebenarnya hutan paya bakau, kalau sampai kita kenala jalan kaki sambil menikmati keindahan hutan paya bakau ni....kat hujung skali, ada jeti and pengunjung boleh nampak pemandangan laut yang memang 'superb'..dan yang paling best, bila sampai ja kat tanjung piai ni, anda telah berada di penghujung tanah besar asia!!....so nnti bolehla datang sini amik gambar tunjuk kat anak cucu nanti.....heheh..


Nilah antara pemandangan yang menarik kat situ;
>hutan bakau masih dara lagi...belum tercemar...





>ni gambo masa tengah bergedik2 kat sana..hehe...layan!!


 penghujung tanah besar asia dah sampai, penghujung dunia lom sampai..



    apabila 'gula' dihurungi 'semut'...haha
     love this picture...so naturell!..'kejelitaan adalah hak milik setiap insan'..


              yes!!..akhirnya...

           dalam hutan paya pun ada ayam beb!


dilarang berenang ok!..sesapa yang datang hanya berbekalkan underware and tupperware tu sorry ye...sbb kalau anda berenang nanti hutan ni akan hilang dara..haha


london, paris, new york.....


>nilah masa yang ditunggu2..dan yang paling aku suke...makan time!!!...puas nak cari tempat ni, sampai masuk ceruk kampung semata2 nak cari kedai makan ni....haha...akhirnya penjelajahan berakhir!...makanan dia best sangat...semua makanan laut besar2 bas...haha...tak caya korang pegi try....aku suggestkan sesapa yang dah sampai tanjung piai tu singgah la kat kedai kakan ni.....nama kedai ni MANDELA...ingat NELSON, ingat MANDELA...haha...direction yang boleh aku bgtau, jalan terus sampai jumpa sekolah, sebelum jambatan masuk kanan...haha...hanya berbekalkan direction ni, kitaorang sampai ke tempat ni....so ,apa lagi...layan!!!!

         semua makanan yang kami tempah ni untuk 2 orang ja makan...mula2 tempah untuk 4 orang makan, tapi abang pelayan tu dengan muka ketat cakap '2 orang makan cukup'...haha

           MANDELA seafood bersama modelnya!

                               
   Udang ni makan apa pun aku taktau sampai beso camni...EM kot..hehe

           udang beso bersama model yang agak beso...haha



                    hambek ko...last2 semua tak abeh!..haha..makan sampai nak muntah...heaven!

p/s: credit to photographer-akmal and nisah...

No comments:

Post a Comment